Mana

Toată tristeţea universului se adunase în sufletul meu. Umblam aiurită, cu gândurile alergând obsesiv într-o singură direcţie. Mi-era groază să ies pe stradă de frică să nu mă apuce plânsul în văzul oamenilor reci, străini şi nepăsători. Uneori căutam o scăpare sau măcar o pauză.

Într-una din zile mi-a trecut prin cap să o caut. O mai cautasem şi înainte, stând cu hârtia aia oficială în faţă şi storcându-mi creierul şi google-ul: un număr de telefon, un nume – că hârtia spunea că se măritase, un loc… Nu dădusem peste nici o informaţie, cât de vagă, care să mă ajute. Dar poate de data asta am noroc, m-am gândit şi mi-am târât tristeţea pe scaunul de la birou.

Cu veşnica hârtie oficială în faţă, am început să butonez. Numele bunicului – o grămadă de bunici cu acelaşi nume, numele bunicii – ceva mai puţine, unchiul – Gheorghe – desigur, că doar nu-i un nume aşa de comun. Am dat, într-un final, de un număr de mobil pe numele ei de fată. Număr de mobil? La ţară? Pe numele de fată al unei femei de aproape şaizeci de ani? Dacă n-aş fi fost aşa ruptă de realitate şi concentrată pe tristeţea mea, n-aş fi băgat în seamă numărul ăla, pentru că nu avea legătură cu ce căutam eu. Dar aşa… am trimis un mesaj: sunteţi, cumva…, aţi avut în urmă cu nişte ani…, nu ştiu dacă sunteţi persoana pe care o caut… Frumos, politicos mesajul meu, parcă făceam un sondaj de opinie. În două minute, răspunsul sosi. Am îngheţat. Am luat telefonul cu teamă şi am deschis încetişor mesajul,  ca şi când ar fi fost posibil să explodeze. Mă anunţa, puţin agramat, că nu e ea persoana, dar ştie despre cine vorbesc şi dacă o sun, îmi dă mai multe detalii.

Uitând brusc că sunt timidă şi că îmi trebuie juma’ de oră să sun pe cineva, mai ales un necunoscut şi mai ales cu aşa o semnificaţie, am sunat. O doamnă drăguţă şi foarte vorbăreaţă mi-a explicat că este o rudă de-a ei, că o cunoaşte, că a fost o femeie frumoasă în tinereţe, dar că a avut foarte multe greutăţi (şi, probabil, de-aia s-a urâţit): soţ beţiv, trei copii – toţi băieţi. Acum locuieşte în …, dar are grijă şi de părinţi, care sunt bătrâni şi foarte înstăriţi şi care o tot îndeamnă să-l părăsească pe beţiv şi să se mute cu ei, dar ea nu-şi poate părăsi băieţii. (??? cu fata nu a avut nicio problemă.) I-am mulţumit din suflet femeii, deşi m-am gândit că e cam guralivă – să zică atâtea lucruri personale unei străine şi, după vreo oră de uitat fix la numărul de telefon pe care mi-l dăduse şi de plimbat în lung şi-n lat prin casă, m-am dus să-mi iau de băut.

După două beri băute cu ochii tot la numărul de telefon şi cu gândurile ţesând conversaţii, m-am simţit pregătită. A mai durat ceva timp până am reuşit să apăs „apelare”, iar când a răspuns cineva în partea cealaltă, am închis. Am mai băut jumătate de bere şi mi-am zis, hotărâtă, că dacă nu sun acum, nu mai sun niciodată. Mi-a răspuns o altă femeie şi am cerut, cu glas stins, cu Ana. Nu ştiam dacă e ea sau nu, dar m-am bucurat că, deşi nu era, nu m-a întrebat cine sunt. N-aş fi ştiut ce să spun, eram oarecum blocată.

O voce caldă şi plăcută a venit în locul celei care a răspuns: alo? alo? Apoi către femeia care a răspuns: cine era? Stăteam şi ascultam, îngheţaţă pentru a doua oară pe ziua respectivă. Apoi, dintr-o dată, am tresărit ca trezită din somn şi, de teamă să nu închidă, am spus: sunt eu, fata ta. A facut o pauză, apoi a întrebat, ca şi când aştepta să o sun: unde eşti?

Nu mi-a părut rău niciodată că am găsit-o. Am vorbit de câteva ori la telefon, ea m-a sunat când a putut, în mare secret. Mi-a pus multe întrebări şi am simţit-o liniştită că sunt bine.

Mi-am răspuns şi eu la o grămadă de întrebări. Pe ea n-am întrebat-o nimic. Mi-a ajuns să simt că e un om bun.

Lasă un răspuns

