Fata

Autobuzul e aproape gol. Fata mică de statură, cu o figură extrem de serioasă, ochi limpezi, păr lung și un rucsac, în care e infiptă o pancartă, în spate, se urcă din stația următoare și se așază, cuminte, lângă geam. În mână mai are o pancartă. Lumea puțină din autobuz se uită la ea cu un fel de curiozitate. Unii zâmbesc, alții încearcă să citească ce scrie pe pancartele ei. Ea știe că lumea o privește și se miră, pentru că ceea ce face ea este normal. Eu mă uit la ea cu drag. Aproape că mi-au dat lacrimile când am văzut-o așa mică, singură și serioasă, cu pancartele mari după ea. Și eu merg tot acolo și sunt mândră că merg cu ea și cu T, care abia așteaptă să strige „Hoții!” de când i-am zis că are voie. Și în emoția mea de femeie proastă între două vârste, stau și mă gândesc: cum își poate bate cineva joc de visele fetei ăsteia de a trăi fără să trebuiască să lupte pentru ceea ce luptă acum? Cum poate fi cineva atât de blazat, de plictisit, de sătul, de neinteresat de ce se întâmplă în jurul lui, de gol, încât să ajungă să nu-i pese, ba mai mult, să ia în râs tot ce se întâmplă pe motiv că nu îl afectează sau că nu îl interesează politica. De ce mai facem orice în viața asta dacă tot murim?

Coborâm din autobuz în urma ei și observ că pancartele sunt scrise și pe o parte și pe alta. O lăsăm să ne conducă spre Prefectură. T spune că la orice protest e și un șef, ăla care e mai nervos. Fata nu e nervoasă. E doar o fată cu un ideal. E doar o fată.

img_20170203_092732_329.jpg

13 gânduri despre „Fata

  1. Probabil că eu par dintre cei indiferenți, mai ales că am și abordat acest subiect într-o notă satirică. Trebuie să specific faptul că acest tip de om (care se duce cu eclicopterul la pescuit și apoi vine-n piață să strige ”hoții”) chiar există, îl cunosc foarte bine și sunt destul de multe versiuni de-ale lui printre noi, și e imposibil ca cei mai mulți să nu-l fi observat. Cred că există lucruri absolut inadmisibile în fiecare zi, dar care nu scandalizează pe nimeni sau nu sunt suficient de importante pentru majoritate ca să o mobilizeze, și dacă nici pervertirea copilăriei nu e ceva care să te facă să muști din josnicie, atunci ce? Pe de altă parte, e bine că lumea s-a unit într-un scop comun, indiferent de motive, care fără îndoială sunt multiple și asta a fost doar o picătură care a umplut paharul. Simt nevoia să explic toate astea fiindcă în era asta suntem obișnuiți cu viteza și lesne comunicăm incomplet, caz în care emițătorul e convins că a fost suficient de clar încât să nu existe loc de interpretări iar receptorul e convins că ceea ce a înțeles el ascultând pe jumătate nu poate fi altceva decât concluzia. Cei care au ieșit în stradă înainte ca acțiunea contra exploatării de la Roșia Montană să aibă logo, poate au văzut că cealaltă parte a pânzei pe care o țineam întinsă era în mâna unei doamne cu un copil în brațe. Nu-și puteau da seama ce vârstă are, dar dacă m-ar fi întrebat, le-aș fi spus că e fetița mea care are două luni și care își face somnul în stradă. Apoi, când s-a stricat vremea la Constanța, lucrurile au luat amploare în capitală și n-a mai fost nevoie să ieșim și noi. Nu pot să dezvolt ce s-a întâmplat cu altă ocazie, la mitingurile din 2012, că nu vreau să stric încrederea nimănui în acest gen de acțiuni. În 2015 au fost 200 de manifestanți la mitingul împotriva tăierilor abuzive de păduri. Facebook-ul era plin de imagini, piața era goală de oameni. Au fost atunci mai mulți jandarmi decât manifestanți, și nu erau deloc așa de îngăduitori, i-au încercuit pe cei prezenți și i-au blocat la Universitate, să nu poată circula mai departe pentru a aduna oameni la protest de pe drum. De ani de zile psihopații își exersează nebunia pe câini, iar la miting contra legii eutanasierii au fost 180 de persoane. Mai multe persoane au încercat să intenteze un proces statului român la CEDO, pe motiv că cruzimea din ”adăposturi” îi afectează zi de zi și că oameni cu probleme psihice grave mutilează animale, adică torturează de plăcere și sunt acoperiți de lege, iar lucrurile ar putea să ia o turnură tragică în următorii ani, acești indivizi antrenându-și nebunia zilnic în loc să li se ofere un ajutor sau tratament (altfel nu se putea înscrie ca plângere, dacă doar considerau că e inuman să torturezi niște ființe nevinovate). S-au strâns probe, bani pentru avocați, dar nu a fost nici un avocat capabil să meargă până-n pânzele albe și s-a renunțat pe motiv că ”nu sunt șanse de reușită”. La mitingul împotriva noului cod al muncii s-a scandat până când s-a adoptat fără nici un fel de modificare. Asta nu înseamnă că aș descuraja pe cineva să pună presiune pe politicieni, din contră, îi încurajez, fiindcă așa se vor împuțina tâlharii, căci nu va mai fi atât de simplu să furi, dacă ți-ar cere socoteală pentru orice abuz mii de oameni în fiecare seară. Cred că s-ar putea încerca o variantă, ca lumea să iasă prin rotație în fiecare seară în stradă, până când nu vom mai fi slugi în propria țară. În fine, cum am spus și cu alte ocazii, a ieși în stradă e un fel de a lua atitudine, dar e unul mai puțin productiv decât multe altele (să ierți, să respecți, să spui adevărul, să te opui nedreptății, să oferi sprijin, să fii corect, să încurajezi, să te pui în locul celuilalt etc.). Înainte de toate, Ghandi le-a sugerat femeilor să coasă țesături în casă pentru a le boicota englezilor importul de țesături. Eu nu zic acum să nu cumperi decât de la români, dar am putea să oprim monopolul împărțind banii mai multora, adică să trăiască toată lumea. Iată, un lucru concret pe care îl poți face pentru țară, să iei de la om din curte sau de la aprozar. În medie se petrec între 90 și 120 de minute la cumpărături de sfârșit de săptămână în supermarket/hipermarket, în loc să se stea la coadă s-ar putea face o plimbare împrejurul orașului, iei o ceapă din grădină și respiri un aer curat. Zic și eu, nu știu dacă e pe placul tuturor treaba asta, dar cei care se plâng că n-are mâncarea gust ar putea încerca și posibilitatea asta. În plus, marile lanțuri de magazine au prețuri mici doar la anumite produse, cum sunt și cardurile de la farmacii – cu reduceri la câteva pastile. Să nu mai spun că toate magazinele mari fură la cântar. Pe scurt, în lumea în care e imposibil să trăiești fără bani, contează enorm cum îi cheltuiești, cui îi dai banii din portofel, pentru că pe industria aia o ajuți să se dezvolte. Repet, cred că un exercițiu zilnic care la bază un comportament cuviincios e mult mai eficient decât orice fel de acțiune, fie ea și de amploare. Puțin câte puțin, așa s-au creat efectele mari și de lungă durată de când e lumea. Îi înțeleg pe cei care ies în stradă, au multe nemulțumiri, pe bună dreptate, și simt nevoia să-și exprime revolta. Am observat și că oamenii sunt mai atenți la ce spui și mai puțin la ce faci, tocmai de-aia politica de tipul ”întâi vă promit și-apoi vă asigur că nu se poate” încă mai are adepți. Și, încă o dată, am așa de aproape de mine hipsterei din ăștia care iau avionul din Franța ca să facă poză la Victoriei și apoi se întorc, încât n-am cum să nu fac haz de necaz, că nu sunt eu în măsură să-i iau la palme. Mai sunt și dintre cei care n-au fost angajați o zi, dar se simt furați.

    Îmi cer scuze că ofer lămuriri fără să mi se ceară, dar mi-era teamă că pot fi catalogat un promotor de bășcălie pe subiecte, chiar dacă supun deseori atenției aspecte sociale, nu doar mă joc de-a implicarea. Sper că te-am supărat cu acest comentariu, însă, dacă-i așa, îmi pare rău, nu asta a fost intenția mea.

    Apreciază

      1. Uf, m-au emoționat și întristat deopotrivă lămuririle tale necerute, pe care mă bucur că mi le-ai dat. Tabloul, per ansamblu, este mai mult jalnic decât plin de speranță. Normal că NU m-am supărat, n-aș fi avut de ce, iar din pamfletul tău am înțeles exact ce era de înțeles, nu mi-am imaginat nici o secundă că faci mișto de cei sinceri, care cred și luptă pentru o cauză, oricare ar fi ea. Ai perfectă dreptate cu tot ce ai spus și de aseară, de când am citit, nu-mi iese din cap imaginea cu micuța ta dormind în brațele mamei la un protest pentru… natură. E incredibil pentru ce suntem nevoiți să protestăm, e incredibil cum involuăm. Tocmai de aceea, eu îi admir din tot sufletul pe cei ca fata asta din autobuz și ca voi, acum că am aflat, deși bănuiam după felul în care scrii ce fel de om ești. Așadar, eu zic că trebuie să continuăm să credem, să facem noi gesturile și lucrurile alea în aparență banale și să sperăm că vor deveni o modă pe care o vor adopta hipstereii de care ziceai. Îți dai seama, să fie la modă integritatea… ce vremuri ar fi, nu și-ar mai face nimeni selfie 😀

        Apreciat de 1 persoană

        1. Da, eram convins că nu ai interpretat în mod greșit pamfletul, dar știi cum e, convingerea fără un pic de îndoială bate spre idee fixă. 🙂 Glumesc, voiam doar să știi că nu descurajez acest gen de acțiuni și că nu dau din taste lângă calorifer și-mi dau cu părerea despre ce e afară. Oricum, am fost uimit să văd atâta lume în stradă, asta e tot ce contează. Acești oameni nu pot fi prostiți să lupte pentru scopurile vreunui grup restrâns, că se prind imediat care e treaba. Dorința de a nu sta cu mâinile în sân i-a mânat în stradă, ceea ce e foarte bine. Acuma, ce să zic, speranță există, dar tocmai din exercițiul ăla zilnic se vor extrage forțele renașterii. Chiar am visat deseori să fac cumva să fie la modă caracterul, să fie ”cool” să ai bun simț, dar cred că tot ce putem face este să îl avem noi și să nu le părem niște ciudați celor care nu au un reper clar despre ceea ce înseamnă cu adevărat. E multă dezordine în capete, deci și dezorientare, cu alte cuvinte, oamenii nu sunt rău intenționați, doar prost direcționați. Dar, da, avem de ce să credem în mai bine, sau mai frumos, aș îndrăzni. 🙂 Bucurie mare că mi-ai scris așa frumos și complet, abia aștept să mai discutăm și despre ce scrii tu, am rămas în urmă cu lectura, dar voi recupera. 🙂

          Apreciat de 1 persoană

  2. Poate părea o scuză ieftină deşi nu e chiar aşa: lucrez zilele astea până la ora la care nu mai găsesc urmă de pancartă pe străzi. Cu toate astea, am urmărit şi urmăresc ce se întâmplă în oraşul meu pe de-o parte, şi în ţară pe de altă parte. Când am auzit mii de voci cântând imnul pe strada pe care locuiesc, am început să plâng în faţa calculatorului. Şi m-am întrebat şi eu: cum pot unii să râdă de asta? Cum îi poţi numi pe toţi acei oameni prost informaţi, ca să nu scriu cuvântul ăla folosit de ei cu zâmbetul pe buze.

    Apreciat de 4 persoane

    1. E important zilele astea să nu fii indiferent. Nici eu n-am reușit să ies în fiecare seară, dar am făcut-o când am putut. Pe mine mă enervează cel mai tare antiteza dintre oamenii ca fata asta de care am scris și ăia care o fac proastă-n față. Sau naivă.

      Apreciat de 1 persoană

  3. Superba descriere ! O „Fata” ,o tânara care,ca multi alti tineri,fete sau baieti,cu vise si idealuri,cu perspective pentru o viata fericita,normala s-a trezit din visele colorate ale copilariei într-o realitate sumbra,nedreapta,fara perspectivele frumoase la care visa în copilarie,si care a realizat necesitatea schimbarii sistemului „omului faradelegii”,prin lupta pasnica tacita,prin cuvinte gândite,scrise vizibil pe ambele fete ale „pancartelor”,în speranta ca „orbii”si „surzii”,care i-au furat visele copilariei,vor „vedea” si „auzi” acele gânduri si dorinti ale unei generatii careia i-au fost furate visele si idealurile de catre oameni incapabili de a se conduce pe ei însisi,lipsiti de cele mai elementare valori ale IUBIRII,’clonati’ de dumnezeul acestui veac „Mamona”,de iubirea de bani,”Iude” care,dupa 27 de ani de când au preluat puterea politica si au condus tara cu ajutorul „faradelegii” ,continua sa asupreasca ,sa calce în picioare valorile IUBIRII ABSOLUTE, si a dreptatii si justitiei lui Dumnezeu, ignorând cu cinnism si tupeu,Legea Harului lui Dumnezeu !
    Dumnezeu sa o binecuvinteze pe „Fata”,pe toate fetele si baietii cu întelepciunea care vine de sus,si cu pacea care întrece orice pricepere,spre o victorie a Dreptatii Absolute în care fiecare tânar din popor ,sa-si poata duce la îndeplinire visurile copilariei.
    O zi frumoasa si un Week-end minunat,draga Ana !

    Apreciat de 2 persoane

Lasă un răspuns

